.

.

mandag 5. mai 2014

Nettsamtalens spillerom

Det mest sentrale trekket ved nettsamtaler er samtidighet(synkronitet). I nettsamtalen kreves det i motsetning til e-post og andre diskusjonsforum, at alle deltakerne er tilstede foran skjermen samtidig. Vi har ulike kategorier innen synkrone nettsamtaler. Som utgangspunkt for denne oppgaven velger jeg blogg. Blogg er en digital tjeneste som kan brukes til å publisere ulike tekster, bilder og videoer. Det er en gratis tjeneste som er enkel å etablere og bruke. Bloggen er et program hvor man fører en delvis synkron samtale. Det er for eksempel ikke en dialog i utgangspunkt, det er først når jeg trykker på returtasten at andre ser min replikk, og når andre velger å si sin mening at dialogen oppstår. I dagens samfunn hvor den teknologiske utviklingen styrer store deler av samfunnet har det dukket opp en rekke nye kommunikasjonsmuligheter. Med den store oppmerksomheten på sosiale medier er det flere og flere som får øynene opp for at teknologi er en ting, alle kan sette opp og lage sin egen blogg, Facebook-side eller Twitter, uten nevneverdige problemer. Noe annet er det å skape engasjement rundt innholdet. «Nettdialoger krever personlig engasjement», skriver Hoem og Schwebs i boken tekst2null(2010, s. 105). Jeg har ikke erfaring i bruk av Web 2.0 i min undervisning, og tenker at nettopp dette med å skape engasjement er min utfordring.
Hvordan kan jeg som lærer skape dette engasjementet? Jeg tenker at jeg kan spisse temaet, provosere, sette inn bilder og sende tips til andre å be om at de kan bidra inn i samtalen. Da tror jeg vi kan få til en diskusjon som bidrar til at nettsamtalen skaper ny forståelse og læring.

Etter at vi nå har holdt på med dette studiet en tid, så har jeg sånn smått begynt å bruke Web.2.0 i forbindelse med undervisningen min. Jeg har brukt Skype opp imot eleven til faglige samtaler. Det er mange elever som er trygge/vante til å bruke Skype, det er «ufarlig», og noen skriver også melding i Skype. «Instant messaging», som Jonassen og Marra skriver om i boken «Meaningful learning with Technology»(2012, s. 104). Elevene får da som oftest en rask tilbakemelding fra meg. Det er en asynkron samtale i utgangspunktet, men hvis jeg svarer umiddelbart og vi får i gang en chat, blir det en synkron samtale.
Så har jeg  etter hvert også tatt i bruk Adobe Connect(AC).  Her kan jeg ha samtaler med en eller flere elever samtidig.  Her er det snakk om en synkron nettsamtale. Jeg har hatt noen elever som har vært villige til å møte meg på AC, det gikk helt fint, vi fikk i gang flotte samtaler. Utfordringen var lyden, men dette ordnet seg etter litt frem og tilbake. I AC er det flere muligheter, jeg kan dele skjermen min med elevene og vise noe konkret, eller jeg kan legge ut en link til en video eller en presentasjon om noe faglig, så kan vi møtes og diskutere til avtalt tid senere. Da blir det snakk om omvendt undervisning. Vi kan også avtale ulike gruppediskusjoner med flere ulike grupper inne i AC for så avslutningsvis ha en felles oppsummering. Tenker at det er mange muligheter med AC, jeg må bare få litt mer erfaring med denne måten å ha nettsamtaler på; synkront eller asynkront.
Fortsatt opplever jeg at det er en utfordring er å få elevene til å møte meg til nettsamtaler. Jeg har for det meste voksne elever, og mange av dem gir utrykk for at det å samtale på nett er uvant, også via Skype.
 

11 kommentarer:

  1. Du er godt i gang. Hurra for teoriene og nu venter jeg resten. Nettsamtalen er her og nå og vi som nettlærere kommer muligens nærmere elevene våre ved denne form for samtale.

    SvarSlett
  2. Ja, kanskje kan vi også bringe slike samtaler inn i andre arenaer, eks Twitter. Da vil vi få flere som deltar og diskuterer ulike tema. Men det vil kreve av meg som lærer at jeg kan delta og "styre" debatten ved å oppdatere/kommentere jevnlig.

    SvarSlett
  3. Du skriver at " hvordan kan jeg skape engasjement?" det er et spørsmål som også jeg stiller meg ofte. Savner at man får et "jippi" dette fungerer. Det å prøve å feile er tydeligvis noe som vi må gjøre mye.

    SvarSlett
  4. Howland m. fl. snakker om å utvikle kunnskapsforum og wikier (2012, s. 133), jeg tror at eks Adobe Connect kan tas i bruk til å lage for eksempel et felles kunnskapsforum hvor elev og lærer skaper nytt innhold i lag, asynkront, eks en «oppslagsbok» for ulike regnskapsbegrep o.l. Kanskje kan vi da få til litt begeistring og økt motivasjon. Jeg tror at økt aktivitet hos eleven er med på å øke motivasjon og engasjement.

    SvarSlett
  5. Nettsamtalen har i sin natur, gjennom at den kan være både synkron og asynkron mulighet til og engasjere flere grupper av elever. Noen elever har lett for å delta i en samtale eller diskusjon både i klasserommet og på nett og vil være aktive, synlige og lettere og engasjere begge steder. Nettsamtalen gir imidlertid også mulighet til de elevene som trenger lengre tid til å tenke igjennom sin respons (sitt svar). Disse elevene vil vi ofte ikke være synlige i klasserommet eller i en "helsynkron" samtale på nett, men responsen fra dem vil kunne være mer gjennomtenkt og reflektert. At en samtale også ikke er synkron kan derfor være en fordel for å engasjere. Se Howland m.fl (2012, s. 98) for å lese mer om dette.

    SvarSlett
  6. Jeg har etter hvert fått erfare akkurat det du her snakker om Sverre, en av elevene var svært tilbakeholden under nettsamtalen, men i etterkant har samme eleven reflektert godt og skrevet et flott innlegg. Tenker at det er bra vi har både synkrone og asynkrone nettsamtaler, slik at alle får muligheten til å være aktive.

    SvarSlett
  7. Så bra! Jeg er helt enig i dine refleksjoner i innlegget over. Dette er for meg en liten "balansegang! Det tar tid og finne fram til eleven når vi bruker "nettsamtalen". Noen liker ikke å eksponere seg i det offentlige rom, noen kommuniserer det de tror er forventet. Mange elever trenger tid på å tørre og våge " og komme fram" i den ulike sosiale media. Som nettlærere tror jeg vi har en viktig rolle i denne saken, vi kan være lydhøre, veilede og bygge opp eleven til å tro på seg sjøl i denne saken. Målet må jo være at alle er med ....

    SvarSlett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  9. Ja Karin, og jeg tror at vi som lærere har en utfordring når det gjelder å trygge elevene i bruken av de ulike nettløsninger

    SvarSlett
  10. Her er det jo et glimrende eksempel på en flott asynkron nettsamtale, der blogginnlegget starter samtalen og flere er innom og deltar når den enkelte har tid og anledning. Jeg tror vi trenger både synkrone og asynkrone møteplasser, og som dere skriver; læreren har en viktig rolle når det gjelder å trygge elevene i bruken av nettløsningene.

    SvarSlett
  11. Ja det har du rett i Siv Tone, tenker også at vi har like mye behov for asynkrone som synkrone møteplasser.

    SvarSlett