.

.

tirsdag 25. februar 2014

Den frie oppgaven


I min frie oppgave har jeg valgt å reflektere litt rundt dette med digital kompetanse. En forutsetning for nettlæring.
I stortingsmelding nr. 31, Kvalitet i skolen står det: Også for bruk av IKT er det grunn til å tro at det ikke er metoden i seg selv, men lærernes faglige og pedagogiske kompetanse, som er avgjørende for læringseffekten.

Jeg har begynt å ane at dette med digital kompetanse, eller mangel på sådan, påvirker min lærerrolle. De digitale endringene som skjer rundt meg, ledet av begrep som web, 2.0, sosiale medier, blogg, delekultur osv., tvinger meg til å reflekter over hva min digitale kompetanse i undervisningssammenheng egentlig er. Grunnleggende digitale ferdigheter handler om å ha evnen til å ta i bruke ny teknologi på en selvstendig og funksjonell måte. Noe som er mer enn å trykke «send» på en epost eller bruke en nettleser til å lese nyheter. Som lærer har jeg som mål at elevene skal ut på den digitale arenaen, ikke bare for å «surfe» på nettet, men også som aktive brukere der de kan være med på å skape og utvikle. For å få til dette må jeg vite hvilke digitale verktøy som finnes og lære meg å bruke disse, og ikke minst tenke over hvordan jeg kan gjøre bruk av dem i min undervisning. Jeg må altså skaffe meg digital kompetanse, som det så fint heter.

Digital kompetanse krever tid og opplæring, og jeg kan ikke skryte av å være helt i mål med min kompetanseheving.

Flere forskningsrapporter, blant annet ITU Monitors undersøkelse fra 2007, viser at det er store forskjeller i læreres digitale kompetanse. Senter for IKT i utdanningen mener læreres digitale kompetanse bør kartlegges systematisk og regelmessig og at etter- og videreutdanning bør tilpasses behovene til den enkelte pedagog. Bakgrunnen er at Kunnskapsløftet krever at skolen skal gi alle elever grunnleggende digitale ferdigheter i alle fag. Jeg er i gang, jeg har bestemt meg for å bli mer digitalt kompetent, og har derfor valgt å gå på denne videreutdanningen hvor «det digitale læringsmiljø» er den første modulen i et studium som heter «Nettpedagogikk i fleksible studier».

Hvorvidt jeg får økt min digitale kompetanse gjenstår å se, men jeg opplever allerede nå å få bedre innsikt i mangfoldet og de valgmuligheter som finnes. Jeg håper å skaffe meg mer kunnskap om hvordan jeg kan gjøre nytte av dette i undervisningen, og tenker at dette skal gi meg større handlefrihet og forhåpentlig vis gjøre meg til en bedre klasseleder i en digital læringsarena.

 

3 kommentarer:

  1. Gode refleksjoner og godt skrevet! Vi har et ansvar for å holde oss oppdatert, enten vi vil det eller ikke. Utviklinga kan vi ikke stoppe! Det at vi nå får øket vår kompetanse gjør at vi kan ta flere faglige valg for hvordan vi vil utøve vår nettlærerrolle. Målet er jo at de valg vi tar skal gagne elevene i deres læreprosess. Til slutt: Vi må ikke glemme pedagogikken inne i den digitale verden vi nå befinner oss i. Vi går spennede tider i møte!

    SvarSlett
  2. Dette er spennende og veldig aktuelt. Det handler uansett om oss som mennesker og hvordan vi leder i klasserommet.Vi må finne en god kombinasjon.

    SvarSlett
  3. Du er åpen og nysgjerring på de muligheter IKT kan tilføre arbeid med læring, både for deg som tilrettelegger og for elevene som aktivt lærende. Det lover bra.

    SvarSlett